Taalkunde Olympiade 2012: een terugblik.

Werkwoordsvormen vergelijken in het Zénaga en Ghadamès, rekenen in het Cherokee en puzzelen met het Brahmischrift. Ook voor de twaalfde editie van de Taalkunde Olympiade hebben docenten en studenten van de Universiteit Leiden weer pittige opgaven voorbereid. Vanuit het hele land zijn scholieren uit 4, 5 en 6 vwo op zaterdag 11 februari naar Leiden gekomen om zich aan deze opdrachten te wagen.

Marianne (6 vwo) is gisteren al naar Leiden gekomen en heeft de nacht doorgebracht in een hostel in de stad. Zenuwachtig is ze niet. “Vorig jaar heb ik ook al meegedaan en toen ging het best goed. Maar ik doe niet mee om te winnen, ik vind het vooral heel leuk om mee te doen.” Marianne heeft een echte passie voor taal: “Het lijkt me heel leuk om te onderzoeken hoe taal zich ontwikkelt bij kleine kinderen en hoe taal precies werkt in je hersenen. Maar ik ben ook geïnteresseerd in onbekende, exotische talen, bijvoorbeeld eskimotalen. Die talen bevatten heel lange woorden, die eigenlijk complete zinnen zijn.” Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marianne volgend jaar Taalwetenschap wil gaan studeren.

Maar het zijn niet alleen taalfanaten die meedoen aan de Taalkunde Olympiade. Martijn en Rik (6 vwo) uit Nijmegen willen na hun eindexamen Natuurkunde of Wiskunde gaan studeren. Martijn: “Op school vind ik de exacte vakken het interessantst, maar bij Taalkunde Olympiade kijk je ook op een wiskundige manier naar taal.” Beide jongens hebben zich voorbereid door de oefenvragen op de website te maken.

De Olympiade bestaat uit twee delen. Drie opgaven voor de lunch, en daarna nog twee. Na afloop wordt er druk gediscussieerd alle vragen en antwoorden. “De derde opdracht, over het Cherokee, was het moeilijkst,” vinden Michelle, Andrea en Tanja uit Castricum. Shannan, hun klasgenoot is het daar niet mee eens: “Ik vond die vraag juist het leukst. Maar ik was überhaupt al blij dat ik iets wist in te vullen.” Voor alle vier is het de eerste keer dat ze deelnemen aan de Taalkunde Olympiade. “Ik vond het een heel leuke ervaring,” zegt Michelle, “Maar als ik volgend jaar weer mee ga doen, ga ik eerst meer oefenen!”.

Op zaterdag 10 maart wordt de uitslag van de Taalkunde Olympiade bekendgemaakt. De beste vier deelnemers mogen in de zomer deelnemen aan de Internationale Taalkunde Olympiade in Slovenië.

Laatst Gewijzigd: 16-02-2012