Oprichter Forum Jaap de Jong stopt

Forum - 15 september 2009

Negen jaar geleden werd Jaap de Jong gevraagd door de toenmalige decaan, Wim Blockmans, na te willen denken over een faculteitsblad. Samen met communicatiemedewerker Marieke Oe kwamen zij met Forum, het online magazine van Letteren, nu Geesteswetenschappen. Nu neemt Jaap de Jong afscheid van de redactie. “Ik moest de decaan uit de tent lokken.”

door Sjaak Baars

Jaap de Jong werkte nog maar een paar maanden in Leiden bij de Opleiding Nederlands toen de plannen voor Forum ontstonden. “In Delft had ik aan mijn faculteit ook een blad gemaakt. Ik houd daarvan, het  doorgeven van informatie. Het progressieve in Leiden was dat we direct besloten geen papieren blad te maken, maar online te gaan. Ik was ook bezig met het opzetten van Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden, dus we wilden een medium van deze tijd.”

Naast het besparen van kosten, was met name het tussentijds updaten een reden om Forum online te verspreiden. En dit voordeel werd benut. Waar Forum allereerst zes keer per jaar verscheen, werd al snel een ‘tussendoornummer’ geïntroduceerd. “De attenderingsmails zorgden altijd voor flinke pieken in het aantal bezoekers. We hebben er, ondanks het tussentijds bijwerken, altijd voor gezorgd mensen niet voor ieder wissewasje te e-mailen.”

De Jong benadrukt het belang van Forum. “Bij zo’n eilandenrijk als Letteren was en Geesteswetenschappen is, heb je een samenbindende factor nodig. Anders krijg je alleen informatie als je in een belangrijke commissie zit. Ook wilden we de mogelijkheid tot discussie geven, vandaar de naam Forum, maar dit is nooit helemaal van de grond gekomen. De grootste kracht van Forum vind ik dat je nieuwe medewerkers kunt voorstellen: nieuwe hoogleraren met hun plannen. Maar hierin komt, net als in de afscheidsinterviews, naast het werk ook altijd de menselijke kant aan bod.”

Forum werd een succes. Andere faculteiten hadden misschien een blaadje dat af en toe uit kwam, maar de meeste hadden niks. “Ze waren echt jaloers op wat wij hadden. Toch maken we Forum maar met een klein clubje. Ik betrek altijd studenten Journalistiek bij de redactie en dit zijn de veelschrijvers. De redactie komt per nummer en tussendoornummer, maar één keer een uurtje bij elkaar.”

Als zijn taak zag De Jong ervoor te zorgen dat Forum niet teveel vanuit het bestuur gevuld zou worden. “De decaan, die uiteraard veel invloed had en het meest wist van de faculteit, moest niet te defensief optreden, niet alleen laten publiceren wat hem goed uitkwam. Ik moest de decaan een beetje uit de tent lokken. Nieuws over onze faculteit moeten wij eerst hebben, niet MARE of de Universiteitsnieuwsbrief. En reken maar dat die redacties ons in de gaten houden.”

Na negen jaar Forum kan De Jong niet slechts één hoogtepunt opnoemen. “De rubrieken ‘Jos las Leids’ en ‘BoekMarc’ vind ik erg goed. Het zijn persoonlijk geschreven stukken over boeken die onze aandacht verdienen. Verder ben ik blij dat de decanen pijnlijke zaken zo nu en dan echt durfden te benoemen. De informerende functie van Forum heeft altijd goed gewerkt: het voorwoord van de decaan wordt goed gelezen, nota’s en regelingen worden gepubliceerd en in het archief is veel terug te vinden.” 

Als redacteur van Onze Taal, vaste medewerker van Communicatie en lid van de redactieraad van MARE houdt De Jong te weinig tijd over voor Forum. Hierom stopt hij na negen jaar dienst. “Ik denk ook dat het goed is dat er weer iemand met een frisse blik naar Forum kijkt. Er zullen weer nieuwe rubrieken ontstaan. Ik zou het zelf goed vinden als er meer met filmpjes wordt gedaan. Er zijn zoveel interessante congressen waar we niet allemaal bij kunnen zijn. We doen al veel met foto’s en Forum ziet er erg goed uit als je het vergelijkt met het eerste nummer – dat er voor die tijd flitsend uitzag  –, maar het mag van mij iets multimedialer.”

-------------------------

Lees meer: Inhoudsopgave Forum 9e jaargang, nummer 5

Laatst Gewijzigd: 06-10-2010