Nog niet in de bakjes

Forum - 15 december 2011

Wie?
Eric Storm, docent Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd. In oktober verscheen het boek Het land van Don Quichot: de Spanjaarden en hun geschiedenis, dat hij samen met collega Raymond Fagel samenstelde. De Nederlandse media pikten het boek vooralsnog niet op, in tegenstelling tot de collega’s van de Belgische radio.

Wanneer?
De uitgever van Storm en Fagel stuurde het boek ter promotie naar verschillende media in Nederland en België. Toevallig vonden de nationale verkiezingen van Spanje drie weken daarna plaats. Bovendien is de jeugdwerkloosheid er op dit moment zeer hoog en begon de Occupy-beweging in Spanje, vertelt Storm. Maar er volgden geen interviews op televisie, in kranten of op de radio. “De economische crisis heeft meer toegeslagen in landen als Griekenland en Italië, die landen komen nu wel veelvuldig in het nieuws”, verklaart hij. Maar eind november volgde toch een uitnodiging: of Storm wilde komen vertellen in het programma Trio, uitgezonden op de Vlaamse radiozender Klara.

Waarom?
Dit programma was bezig met een serie onder de noemer Neergang en val van de eurozone. Eerder kwamen Griekenland en Italië hierin aan bod, op 26 november was het de beurt aan Spanje. Niet alleen de financiële en politieke situatie van het land werden behandeld, ook kunst en cultuur passeerden de revue. “Gelukkig”, vindt Storm. “Ik ben geen bankier of econoom. In het boek is bovendien veel te lezen over de kunst en cultuur van het land. Dat is voor een deel de inbreng van de uitgeverij geweest, die wilde daar extra nadruk op leggen. Ik kon me daar goed in vinden.”

Hoe?
“De presentator, Werner Trio, vroeg mij om suggesties voor een tweede studiogast. Hij wilde graag Cees Nooteboom uitnodigen, maar dat lukte niet. Ik heb een Leidse collega aangedragen, uiteindelijk werd het echter Ger Groot”, vertelt Storm. “Ik had Groot nog nooit ontmoet,” vervolgt hij, “maar ik ken zijn werk. Hij heeft eenzelfde belangstelling voor Spanje als ik heb.” Met deze filosoof en schrijver sprak Storm een uur lang over Spanje in de meest brede zin van het woord. “Het is fijn als er zoveel tijd is om te kunnen vertellen. Ja, ik ben er tevreden over”, oordeelt hij.

En verder?
Storm hoopt dat een van de landelijke dagbladen zijn boek over het land van Don Quichot ook nog oppakt. “Ger Groot schrijft recensies voor het NRC, dus wie weet”, aldus de historicus. “Want het publiek is er. Dit boek hebben we in eerste instantie geschreven omdat we geen geschikt handboek konden vinden voor ons hoorcollege over de geschiedenis van Spanje. Maar het is ook bedoeld voor toeristen en andere liefhebbers van Spanje”, vindt hij.

Toch is Storm ook zonder recensie of interview tevreden. “Interviews kosten veel tijd, ik zit niet gefrustreerd te wachten op een uitnodiging van de pers. Kennelijk zit ik gewoon nog niet in de bakjes. Bovendien hebben veel media hun eigen correspondent in Spanje zitten. Dan ben ik niet de eerste die ze bellen.”

Ook in dit nummer:

Laatst Gewijzigd: 20-12-2011