Faculteitsmedewerkers doneren 25.000 euro aan goede doelen
Forum - 15 december 2011
Het kerstgeschenk aan de medewerkers van de faculteit Geesteswetenschappen stond dit jaar in het teken van vrijgevigheid. Elke medewerker kreeg de keuze om zijn of haar geschenk aan een goed doel te doneren, met vrijgevig resultaat tot gevolg. We spreken met Sonja Neuteboom, de organisator van het kerstgeschenk.
Door Dorette Bos
Wat hield deze actie precies in?
“Normaal gesproken is het kerstgeschenk altijd een presentje voor de medewerkers. Het is een gift van de werkgever, als dank voor de inzet en het geleverde werk van het afgelopen jaar. Dit jaar wilden we eens wat anders doen. We wilden de kerstgedachte benadrukken en iedereen de mogelijkheid geven om zijn of haar geschenk aan een goed doel te geven. Het was natuurlijk ook mogelijk om het traditionele presentje te ontvangen: een VVV-bon.”
Welke goede doelen waren er?
“Er waren drie goede doelen. Edukans zorgt voor schoolmaaltijden en onderwijs voor Afrikaanse kinderen. Brooke Hospital zet zich in voor een goede behandeling van werkpaarden en ezels in landen als Egypte, India en Pakistan. Tot slot was er nog de actie van het Glazen Huis, waarbij de donaties naar moeders in oorlogssituaties toegaan. We hebben gekozen voor deze doelen omdat het hier gaat om wat kleinere organisaties die zich inzetten om mensen weerbaar te maken. Alleen maar problemen oplossen werkt niet, juist als je mensen kennis en middelen geeft, kunnen ze in hun eigen levensonderhoud voorzien. Dat vonden we erg belangrijk toen we deze doelen uitkozen. Het Glazen Huis is geen kleine organisatie, maar staat in december in Leiden. Als universiteit wilden we iets bijdragen aan het welzijn van de wereld.”
Hoe waren de reacties uit de faculteit?
“De reacties waren fantastisch! Meer dan de helft van de medewerkers heeft ervoor gekozen het kerstgeschenk te doneren aan een van de goede doelen; erg vrijgevig! Er waren wel een paar negatieve reacties van collega’s die vonden dat wij ze onder druk zetten om hun welverdiende kerstgeschenk te doneren, maar dat was niet de bedoeling. Natuurlijk heeft iedereen het recht om zelf te genieten van dit geschenk, het is immers een blijk van waardering van je werkgever, de universiteit! We wilden gewoon de mogelijkheid bieden om eens stil te staan bij een ander.”
Wat was het populairste doel?
“Met een totaalbedrag van 9.500 euro was Edukans het populairste doel, maar dat is niet zo gek. Onderwijs ligt immers toch in het verlengde van de universiteit. In totaal hebben we meer dan 25.000 euro gekregen om aan de doelen te doneren. Een fantastisch bedrag en een zeer vrijgevig gebaar van de medewerkers van de universiteit.”
Gaat dit volgend jaar weer gebeuren?
“Ik hoop het wel! We zijn echt heel tevreden met de positieve feedback van dit jaar. We hebben heel veel reacties ontvangen en willen daar ook graag wat mee doen. Zo was de voornaamste ‘klacht’ dat mensen graag meer keuzes hadden gehad bij het kiezen van een goed doel. Dat is iets dat we zeker meenemen. Ook willen we een mooiere website maken en meer informatie geven.”
Tot slot: wat heb je zelf met je kerstgeschenk gedaan?
“Ik heb het gedoneerd aan Brooke Hospital. Ik denk namelijk dat als je goed omgaat met dieren, je ook goed zult omgaan met mensen. Daarnaast spelen dieren zoals ezels en paarden een belangrijke rol in het levensonderhoud. Brooke Hospital leert mensen om te gaan met hun werkdieren waardoor mensen in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en geen hulp van anderen nodig hebben. Dat vind ik erg belangrijk. Ik ben wel een idealist, ja. Dat is ook waarom ik me heb ingezet voor deze actie.”
Edukans: www.edukans.nl
Brooke Hospital: www.brooke.nl
Glazen Huis: http://www.kominactie.nl
Totaal gedoneerde bedragen: € 25.200 (Brooke € 7.550, Edukans € 9.500 en Glazenhuis € 8.150)
-
Wilt u reageren? Stuur een e-mail aan forum@hum.leidenuniv.nl
Ook in dit nummer: