Een beter beeld van de islam

Maurits Berger legt moslims en het Midden-Oosten uit in de Nederlandse media. “Het is mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om het debat te voeden met de informatie die ik heb.”

Forum - 17 februari 2011

door Jojanneke Weijermars

Wie?
Maurits Berger, hoogleraar islam in de Westerse wereld, tevens verbonden aan het Instituut Clingendael. Zijn expertisegebied is ook een beladen onderwerp in diezelfde Westerse wereld, wat hem tot een veelgevraagd commentator maakt. “Je moet niet de illusie hebben dat je in een ivoren toren leeft. Het heeft geen zin om slimme dingen te schrijven die toch niemand leest.”

Wanneer?
Of: wanneer niet? Alleen al in januari en februari verscheen Berger tientallen malen op radio en televisie, in kranten en tijdschriften. Vooral de opstanden in Tunesië en Egypte maakten hem de afgelopen weken een graag geziene gast. De NOS, EénVandaag en ook Mare benaderden de arabist met vragen over de situatie. “Toch ben ik in Nederland niet de enige deskundige op dit gebied”, verklaart Berger. “Het zal ook een soort gemakzucht van de journalist zijn. Mijn nummer hebben ze nog, mij kunnen ze makkelijk bereiken.”

Waarom?
Berger gaat graag in op de verzoeken van de media. “Aan de ene kant voel ik me persoonlijk betrokken bij de islamitische wereld. Ik vind het niet altijd goed hoe er wordt omgegaan met dit onderwerp, en hoe erover wordt geschreven. Door mijn kennis over dit onderwerp te delen, hoop ik de beeldvorming te verbeteren.” Ook geeft hij een emotioneel argument. “Het is mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om het debat te voeden met de informatie die ik heb.”

Toch gaat Berger niet op elk verzoek in. Dat kan zijn vanwege tijdgebrek, of gebrek aan kennis. “In de helft van de gevallen stuur ik de journalist door naar een collega. Meewerken zonder voldoende kennis is onzinnig.”

Geslaagd of geflopt?
Zijn optreden in het tv-programma De Bovenkamer ziet Berger als het hoogtepunt uit zijn mediacarrière: “Het is een geslaagde formule. Ik vond het prettig om er uitgebreid mijn verhaal te kunnen vertellen.” Minder succesvol vindt hij zijn optreden in Zóóó Moslim. “Ik had er van tevoren al geen hooggespannen verwachtingen van. Toch had ik de illusie dat ik via infotainment aan een groot publiek informatie kon verschaffen. Het heeft immers geen zin om in je ivoren toren te blijven zitten en slimme dingen te schrijven die toch niemand leest. Naderhand bleek echter dat er veel was geknipt, waardoor ik nog amper aan het woord kwam.”

Tips?
Collega’s die hun mediageluk willen beproeven, raadt Berger aan om vooral goed te luisteren. “Politici die mediatraining krijgen, leren om vooral hun eigen verhaal uit te dragen. Maar dat is wat je als wetenschapper juist niet zou moeten doen”, vindt hij. “Draag niet je eigen boodschap uit, maar geef antwoord op de vraag van de interviewer.”

Ook in dit nummer:

Laatst Gewijzigd: 02-09-2011