Klussen tot een succes maken

Forum - 6 november 2008

Medio oktober is er een nieuw gezicht in het team van de facultaire afdeling Communicatie en werving met de komst van Rosalien van der Poel. Van der Poel vervangt voorlopig Gerdine Kuggeleijn-de Rooij. Evenals Kuggeleijn behartigt Van der Poel met name de werving voor de bacheloropleidingen. Daarvoor verruilt ze voor vier dagen van de week haar stijlvolle kamer aan het Rapenburg voor de hectische werkkamer 202 op de tweede verdieping van het Lipsius. Van der Poel is afkomstig van de Academie der Kunsten, waarvoor ze ook nog een deel van de werkzaamheden verricht. Alhoewel ze voor velen in de faculteit geen onbekende is, vond de redactie van Forum het nu toch een uitgelezen kans om Rosalien te portretteren.

Omvormen-1
Sinds 1992 werkt Van der Poel bij de Universiteit Leiden. Ooit begonnen als beheerder van de foyer van het LAKtheater, spreidde ze al snel haar vleugels uit door gekozen te worden in de toenmalige Dienstraad van het Bureau van de Universiteit. Als voorzitter van dit medezeggenschapsorgaan maakte ze in 1997-1999 het zogenaamde omvormingsproces van het bureau mee, waarmee het Bestuursbureau en de expertisecentra (onder andere ICS en Vastgoed) zijn ontstaan. De soms emotionele overlegvergaderingen van de Dienstraad met het College van Bestuur staan in haar geheugen gegrift. Van der Poel: ‘Deze operatie herinneren sommige Geesteswetenschappers zich vast nog wel: Bureau 2000, bureau voor de universiteit. Ik vond het een heel leerzame en spannende tijd.’ 

Omzwervingen
Eind jaren negentig stapte ze van het LAKtheater over naar het Bureau van de Universiteit. Hier werkte ze vervolgens bij de Griffie van de Universiteitsraad, het secretariaat van Juridische Zaken en een korte tijd bij de afdeling Communicatie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. De benodigde NIMA PR-A en –B-diploma’s waren inmiddels door haar behaald om verder te gaan op het universitaire marketing- en communicatiefront. Tezamen met een aantal universitaire trainees en geselecteerde young professionals, tot welke groep Van der Poel zich mocht rekenen, werd ze in 2000 uitgenodigd om het Trainee Development Programma Kinesis van Ernst en Young te volgen. Zowel bij de afdeling Communicatie en werving van ICS, als (weer terug) bij het LAKtheater heeft zij haar kennis op dit vlak kunnen uitvoeren en verdiepen.  

Van der Poel: 'Ik begaf me van hoog tot laag in alle hoeken en gaten van de verschillende faculteiten om deze klus tot een succes te maken.'

Lustrum 2000
Tussendoor was er nog een ‘klusje’, dat ze voor geen goud had willen missen. De Leidse alma mater vierde in 2000 het 425-jarige lustrum. Deze gebeurtenis werd gevierd met een week vol met uiteenlopende activiteiten: van sportdag tot wetenschappelijk symposium, publieke tweegesprekken tussen emeriti en jonge promovendi, een groot feest voor medewerkers en studenten in de Stadsgehoorzaal en bij Minerva, een excursie langs universitaire gebouwen met een paardentram en nog veel meer. Van der Poel had inmiddels haar sporen op organisatie- en communicatiegebied laten zien en werd door Willem-Albert Wagenaar, de toenmalige rector-magnificus en voorzitter van de Stuurgroep Lustrum 2000, gevraagd om als coördinator van deze lustrumweek op te treden. Van der Poel: ‘Toen heb ik de universiteit pas goed van binnen leren kennen. Ik begaf me van hoog tot laag in alle hoeken en gaten van de verschillende faculteiten om deze klus tot een succes te maken.’  

Organiseren is een kunst
De universiteit als werkgever bevalt Van der Poel uitstekend. Vanaf 2004 werkt ze met veel plezier als hoofd Communicatie bij de Faculteit (nu: Academie) der Kunsten, waar ze haar passie voor de kunsten en haar organisatietalent goed kan verenigen. De dubbelgetalenteerde studenten kunnen op haar respect rekenen: ‘Ongelooflijk hoe sommigen hun Leidse wetenschappelijke studie met alle tentamens en referaten combineren met de dagelijkse muziekrepetities of het maken van praktijkopdrachten voor de kunstacademie’.

Haar werk voor de Academie vindt Rosalien divers en boeiend: ‘Veel organisatie- en redactiewerk, persberichten schrijven ter verhoging van de attentie voor onze activiteiten, zoals de werving voor de masteropleiding Photographic Studies, de promovendi-lezingen in het Scheltemacomplex, de concerten in onder andere de Oude UB, de inhoud van de Kunstenwebsite actueel houden, de productie van De Nieuwe K, tezamen met mijn communicatiecollega’s van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, de jaarlijkse Kunsten-studiegids maken, meedoen aan de activiteiten van de universitaire voorlichtingsagenda en samenwerkingsprojecten initiëren met het conservatorium en de kunstacademie.  

Omvormen-2
De Academie der Kunsten is nu als instituut binnen de Faculteit der Geesteswetenschappen opgenomen. Zoals gezegd houdt ze zich bij de faculteit  in eerste instantie bezig met de bachelorwerving en –voorlichting. Dit betekent dat zij evenementen als Studiefestival, Open dag, Proefstuderen en Meeloopdagen organiseert. Ook de vernieuwing van de bachelorbrochures, de content van relevante websitepagina’s en bijdragen aan Forum staan op haar werklijst. Van der Poel: ‘De schaal van deze faculteit is wel even wennen: wát groot! Het is van groot belang om op deze plek goed contact te onderhouden met alle studiecoördinatoren, dat is me allang duidelijk. Zoveel opleidingen, zoveel studenten, daar kan ik wel ogen en oren van deskundigen bij gebruiken. Ook al is het voor ons van de vroeger zelfstandige kleine faculteiten nog even wennen aan de nieuwe organisatievorm, het feit dat we op het afgelopen Studiefestival (25 oktober, red.) met ons allen tussen de limoengroene pilaren stonden, had toch wel iets overzichtelijks, vond ik. Ik treed in elk geval de veranderingen na de fusie met een open blik tegemoet. Tot nu toe vind ik de verbreding van mijn contacten en de nieuwe functionele netwerken die ontstaan, reuze-interessant.’ Tot besluit wil ze nog kwijt dat, ondanks de veranderingen, er altijd een speciale plek in haar hart voor de kunsten zal blijven!

------------------------------------  

Lees verder: Inhoudsopgave Forum 8e jaargang, nummer 6

Laatst Gewijzigd: 29-08-2011