Forum 8e jaargang, nummer 6 (november 2008)

Op weg naar het personeelsplan

Op 19 november a.s. zal naar verwachting het concept-personeelsplan gereed zijn en worden toegestuurd naar alle medewerkers van het voormalige Letterendeel van de faculteit der Geesteswetenschappen.

Personeelsplan

Inmiddels hebben alle medewerkers van de voormalige faculteit der Letteren het concept-personeelsplan ontvangen dat hoort bij de reorganisatie van dit deel van de faculteit. Deze reorganisatie is noodzakelijk om de faculteit weer gezond te maken.

Posthumus, cohorten, en het rendement van ons onderwijs

Onderwijscolumn door Arie Verhagen: "Aan het begin van het academisch jaar zie ik de tweedejaars studenten Nederlands in hun eerste werkgroep van het college Stilistiek. Sommigen vallen me op omdat ze de grammatica-kennis die ze in het eerste jaar hebben opgedaan paraat blijken te hebben"

FGW?!

FGW: nee, niet de naam van een voetbalclub, maar de afkorting van de naam van onze nieuwe faculteit: Faculteit der Geesteswetenschappen (FGW).

'Ik wil de vrijmetselarij in de grote context zien'

Aan het begin van het jaar werd Malcolm Davies benoemd als bijzonder hoogleraar Vrijmetselarij bij het Instituut voor Godsdienstwetenschappen. Op 25 november zal hij zijn oratie uitspreken ter aanvaarding van dit ambt. Een gesprek met de Britse Nederlander over de mysteries van de vrijmetselarij.

Handel in boeken

'Als ik u was, zou ik maar niet bij mij komen logeren. Voor u het weet, sleep ik u vanuit de boekenkast waarin ik woon mee op een tocht door het centrum van Leiden, waarbij we voor ieder huis een half uur gaan stilstaan, terwijl ik u van allerlei wetenswaardigheden vertel over wie er zoal in dat huis gewoond hebben en waarom die personen voor de loop van de wereldgeschiedenis van levensbelang zijn geweest.'

Leidse stellingen

Ze zijn te vinden op een los velletje papier tussen de volgeschreven pagina’s van het proefschrift. Twaalf of dertien zinnen met eigen bevindingen, kleine speldeprikken, interessante ontdekkingen en boeiende theorieën. Een selectie van stellingen uit recent verschenen proefschriften bij de faculteit der Geestewetenschappen.

Klussen tot een succes maken

Medio oktober is er een nieuw gezicht in het team van de facultaire afdeling Communicatie en werving met de komst van Rosalien van der Poel. Van der Poel vervangt voorlopig Gerdine Kuggeleijn-de Rooij.

In de Toonkast

In deze rubriek worden dissertaties en boekpublicaties van Leidse medewerkers ten toon gesteld. Deze keer: Thresholds. Rethinking Spirituality Through Music.

In de Toonkast

In deze rubriek worden dissertaties en boekpublicaties van Leidse medewerkers ten toon gesteld. Deze keer: Reasons and Intentions.