Forum 7e jaargang, nummer 6 (november/december 2007)

De toekomst van de faculteit

"(..) laat ik u de stand van zaken schetsen langs de lijnen van mijn drievoudige hoofdtaak: de inrichting van de graduate en undergraduate school, de begroting voor 2008 en het zorgen voor een structureel gezonde toekomst van onze faculteit." Wim van de Doel in Van de decaan (Nieuwsbrief Forum, 3 december 2007)

Van de decaan: Vooruit kijken

"Voor velen binnen de facultaire gemeenschap stond de maand oktober in het teken van business as usual. Studenten genoten onderwijs en toegewijde docenten verzorgden dit onderwijs en deden onderzoek - zonder dat zij veel merkten van de bestuurlijke turbulentie waarmee onze faculteit te kampen had." (Nieuwsbrief Forum, 6 november 2007)

‘Mijn hoofd is een echokamer van teksten’

Interview met Prof. dr. Peter Liebregts, sinds vorig jaar hoogleraar ‘Moderne Engelstalige Letterkunde in mondiaal perspectief’. Hij houdt 30 november zijn oratie. Een gesprek over de klassieken, Nobelprijzen, belezenheid en Ezra Pound: “Pound lezen is een soort culturele opvoeding krijgen.” (november 2007)

ERASMUS MUNDUS: wegens succes vervolgd

Deze zomer heeft de Europese Commissie een voorstel goedgekeurd voor het vervolg van het Erasmus Mundusprogramma voor 2009-2013. Het nieuwe Erasmus Mundus II heeft een budget van € 950 miljoen voor 5 jaar voor gezamenlijke programma’s en samenwerkingsverbanden van universiteiten in Europa en daar buiten en voor beurzen om studenten in Europa en derde landen internationale ervaring op te laten doen.

Beeld van een verwarde tijd

Van 25 tot 27 oktober 2007 organiseerde de opleiding Egyptische tal en cultuur een internationaal congres. Onderwerp van het congres was één van de minst goed bekende periodes uit de Egyptische geschiedenis, die rond 1000 voor Christus begon en zo’n driehonderd jaar duurde. Een verslag.