Blijf op de hoogte. Lees Forum.

Forum 8e jaargang, nummer 4

Inhoudsopgave Nieuwsbrief Forum 8e jaargang, nummer 4 (1 juli 2008, update 17 juli 2008)

Van de decaan

Overgangstijd
Geen revolutionaire ontwikkelingen maar een 'overgangstijd' . Wim van den Doel over de vorming van de nieuwe faculteit der Geesteswetenschappen en de uitvoering van de reorganisatie na 1 september. (update 17 juli 2008)
Lees verder

Een vernieuwende faculteit der Geesteswetenschappen
Op 30 juni jl. heeft de Universiteitsraad een positief advies uitgebracht over het voornemen van het College van Bestuur de faculteiten der Godsdienstwetenschappen, Kunsten, Letteren en Wijsbegeerte te fuseren tot de faculteit der Geesteswetenschappen. (1 juli 2008)
Lees meer

Onderwijscolumn

Wat is het geheim van goed onderwijs? In de serie onderwijscolumns, dit keer een bijdrage van Larissa Anissimova, docente Russische taalvaardigheid en winnaar van de LSR Onderwijsprijs (2007) (update 17 juli 2008)
Lees verder

Nieuwe faculteit: veranderingen in universitaire en facultaire huisstijl

Op 1 september zal de Faculteit der Geesteswetenschappen een feit zijn. De voormalige faculteiten der Godsdienstwetenschappen, Kunsten, Letteren en Wijsbegeerte vormen dan samen een nieuwe faculteit. Met het samengaan van de verschillende faculteiten verandert ook de universitaire en facultaire huisstijl. (update 17 juli 2008)
Lees verder

Het paviljoen van porselein

Hoe komt een neerlandicus tot een onderzoek naar Chinese cultuur? Hoe is het om als ‘buitenpromovendus’ aan een proefschrift te werken? Waarom kwijnt de neerlandistiek in Portugal? Arie Pos promoveerde op een studie naar chinoiserie in Nederland: over vertekeningen en clichébeelden van de middeleeuwen tot nu. (update 17 juli 2008)
Lees verder

Geen afscheid: thuiskomen in de nieuwe faculteit

Met de vorming van de faculteit Geesteswetenschappen, komen de letteren thuis na bijna twee eeuwen van unheimliche isolatie. Frans-Willem Korsten over de fusie van letteren, filosofie en theologie: "een ooit productieve, maar ook altijd belemmerende negentiende-eeuwse constructie wordt eindelijk opgeheven."
Lees meer

‘Een opleiding joodse studies kan alleen maar in Leiden’

Interview met Judith Frishman en Holger Gzella over de nieuwe brede opleiding Hebrew en Jewish Studies. "Een opleiding joodse studies van dit kaliber kan eigenlijk alleen maar in Leiden. Het is een unieke kans om al die expertise die hier op dit gebied is te combineren."
Lees meer

Chinese popmuziek

"Voor het onderzoek ben ik meerdere malen naar Peking, Shanghai, Hong Kong en Taipei geweest. Het is geweldig om in al die plaatsen creatieve mensen te ontmoeten, festivals mee te maken en opnamesessies bij te wonen." Jeroen Groenewegen over veldwerk, samenwerking en zijn onderzoek naar Chinese popmuziek in de rubriek 'Het onderzoek van…'
Lees meer

‘In juli wacht de grootste kluif’

Vanaf 1 september wordt er het nieuwe studieprogramma ingevoerd. Hoeveel extra inspanning brengt dit met zich mee voor de studiecoördinatoren? Forum vroeg drie studiecoördinatoren naar hun ervaringen.
Lees meer

BoekMarc

Marc van Oostendorp bespreekt in BoekMarc het boekje van Cor Smit en Korrie Korevaart 'Kinderarbeid. J.J. Cremer en de Leidse fabriekskinderen'
Lees meer

‘Ik hoop dat het allemaal in mijn koffer kan’

"Voor de zekerheid neem ik ook altijd een paar Simenons mee, maar ik denk dat ik daar dit keer niet aan toe kom, want ik ga maar een week met vakantie.” Wat lezen de medewerkers en studenten in hun vakantie?
Lees meer

Levenservaring opdoen in St. Petersburg

Het buitenlandverblijf van Slavistiek en Ruslandkunde is maximaal geïntegreerd in het “eigen” Leidse curriculum waarmee de kans op studievertraging aanzienlijk is gereduceerd. Wie gemotiveerd is, komt zonder problemen aan de benodigde ECTS en doet bovendien een schat aan levenservaring op.
Lees meer

Nieuwe publicaties in de Toonkast

Zevende deel uit de ILLA-reeks van het CNWS: 
Uchumataqu: The lost language of the Urus of Bolivia, A grammatical description of the language as documented between 1894 and 1952 door Katja Hannβ
Lees meer

ICT Nieuws

Het vervangingsproject van ISIS door Campus Solutions is uitgesteld. Verder nieuws over Personal Metis, traagheid computers, vervanging computers en meer..
Lees meer

Lezing door Keith Stanglin: Nieuws uit de UB

Nieuws uit de Universiteitsbibliotheek over:
-  Eyes on Persia 
-  Aangepast openingstijden
-  Nieuwe engelstalige website
-  Lezing door Keith Stanglin

Van het bestuur

Besluitenlijsten
2e kwartaal 2008 
Lees meer

Mededelingen

Overzicht medewerkers in dienst en uit dienst (juni-juli 2008)
(update 17 juli 2008)
Lees verder

Agenda

• 38e 'Colloquim on African Languages and Linguistics en meer conferenties en symposia
  • Oraties in september

Laatst Gewijzigd: 29-08-2011