Nationale DenkTank: Actie voor Innovatie

Forum - 18 april 2008

Deborah Klaassen (23): student Wijsbegeerte en Journalistiek & Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden en deelnemer van de Nationale DenkTank 2007.

Middelpunt van het nieuws
“Ik zit toch liever aan de andere kant van het interview,” verklaar ik 19 december in mijn mobieltje als ik om 7 uur ’s ochtends de studio van BNR nieuwsradio verlaat. Ook al weet je precies wat je wilt zeggen, live schrik je toch van die ene onverwachte vraag. Maar de PraktijkStudie Journalistiek en Nieuwe Media blijkt een prima mediatraining, want zodra ik ophang stromen de complimentjes per sms binnen. Nog zelfverzekerder houd ik later die dag mijn verhaal nog een keer voor de camera van RTL nieuws.

De interviews gingen over Succes op School!, het eindrapport van de Nationale DenkTank, dat die dag gepresenteerd werd in het ING-house in Amsterdam. Met tweeëntwintig jonge academici uit heel Nederland en uit allerlei vakgebieden heb ik de voorgaande maanden onbezoldigd onderzoek gedaan naar het Nederlandse onderwijs. Ons doel: een aantal innovatieve, concrete en direct implementeerbare adviezen uit te brengen waar alle leerlingen, hun docenten, het bedrijfsleven en de rest van de maatschappij baat bij hebben.  

De wereld verbeteren
Stichting de Nationale DenkTank stimuleert innovatie ‘door het opbouwen, onderhouden en faciliteren van een multidisciplinair netwerk van ondernemende en creatieve mensen’, jawel! Na een unieke ervaring van zeer intensieve samenwerking blijven de deelnemers als alumni betrokken bij de DenkTank en worden ze lid van de Jonge Maatschappij van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Zo bestaat al na een paar jaargangen een hecht maar uitgebreid, innovatief en multidisciplinair netwerk tussen de pijlers overheid, wetenschap en bedrijfsleven.  

Op de gril
Terwijl ik op Station Amstel wacht blader ik snel door alle kranten: NRC-next, De Telegraaf, Het Parool, Spits en DAG hebben ons opgemerkt! Stralend van trots, maar helemaal verkleumd, stap ik even later de trein in, want het hagelt en de wind dringt dwars door mijn nette pak. Ongelofelijk, de laatste keer dat ik me bewust was van het seizoen was het hoogzomer en arriveerde ik met koffers vol verwachtingen op het prachtige Landgoed De Horst in Driebergen. Daar begon de DenkTank met twee weken zomerschool om de deelnemers aan elkaar voor te stellen en ze een gemeenschappelijke basis te geven om op te bouwen.

Wat was ik zenuwachtig! Ik had me twee minuten voor de deadline aangemeld. Op 1 mei belde mijn moeder me vanaf Schiphol, vlak voor ze in het vliegtuig zou stappen. DenkTank zoekt Denkers had ze in de Spits! gelezen, en het leek haar echt iets voor mij. Op de website, www.nationale-denktank.nl, zag ik dat er haast bij was en zonder verder te twijfelen mailde ik al mijn cijferlijsten en vatte ik in honderdvijftig woorden mijn motivatie samen. Tijdens het sollicitatiegesprek dat volgde werd ik echt gegrild. Voor vijf intimiderende heren moest ik verdedigen waarom ik eigenlijk filosofie was gaan studeren, wat mijn toegevoegde waarde zou zijn voor de DenkTank en wat er volgens mij verbeterd kon worden aan het onderwijs. Een week na mijn gesprek bij YER, het bureau dat de sollicitatieprocedure verzorgde, werd op mijn verjaardag een prachtige bos bloemen bezorgd. Verbaasd las ik op het kaartje: Hartelijk gefeliciteerd met je selectie voor de Nationale Denktank! Daarna volgde de enorme map met literatuur die ik moest doorspitten. Terwijl ik me inlas in het Nederlandse onderwijs werd het steeds spannender: wie zouden de anderen zijn en wat kunnen wij eigenlijk nog verbeteren aan dit geweldige onderwijssysteem?  

Teambuilden in het bos
Gelukkig bleken de andere deelnemers geen contactgestoorde, hyperintelligente nerds te zijn, maar ontzettend leuke, enthousiaste, scherpzinnige studenten en promovendi. Het programma van de zomerschool was van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat vol gepland met allerlei lezingen, workshops en leerzame activiteiten. Het ene moment waren we in fel debat met Alexander Rinnooy Kan (voorzitter van de SER en de Commissie Leraren), het volgende hadden we een intensieve teambuildingssessie in het bos. De organisatie keek gespannen toe als bij een scheikundig experiment. En ze mogen tevreden zijn, want ik kan me niet voorstellen dat een andere combinatie van ingrediënten net zoveel energie zou hebben losgemaakt!

S
lapen aan het IJ
In september verhuisden we naar Amsterdam. We sliepen in een cruiseschip aan het IJ. De rest van de dag hielden we honderden interviews in alle uithoeken van het land of werkten we op de UvA. Daar bouwden we een goede band op met de schoonmakers, die 's avonds steevast eerder weggingen dan wij. In no time stouwden we onze kasten vol met rapporten en boeken die we gebruikten voor ons onderzoek.  

Meteen hoofdartikel
Op dinsdag 9 oktober presenteerden we onze bevindingen aan ervaringsexperts, beleidsmakers en wetenschappers in het Trippenhuis, de zetel van de KNAW in Amsterdam. Ze waren onder de indruk van wat we in een maand hadden bereikt, zeiden ze, maar ‘hoorden niets nieuws’. Het tweede was misschien wel het grootste compliment: het doel van de eerste maand van ons onderzoek was immers om in kaart te brengen hoe het onderwijs ervoor staat. Als we daarmee op iets nieuws waren uitgekomen, hadden we vast een foutje gemaakt! Overigens waren onze bevindingen voor het grote publiek wél nieuws, want onder de vette kop Foute studie kost miljarden hadden we het meteen tot het hoofdartikel op de voorpagina van De Telegraaf gebracht. Dat hebben we tot woensdagochtend gevierd in café Bubbels!  

Adviezen kiezen
Natuurlijk namen we het commentaar van de experts wel serieus. In de weken daarna hebben we driehonderd creatieve onderwijsinnovaties bedacht en onderzocht. Het was moeilijk om afscheid te nemen van ideeën zoals de ‘meidenvleugel’, een afdeling op een VMBO-school waar speciaal techniekonderwijs voor meisjes wordt gegeven, het entrepenasium, een middelbare school met speciale aandacht voor ondernemerschap en de tv-show ‘Mijn docent, jouw docent’. Maar op 2 november moest het onderzoek toch echt worden afgerond, dus hebben we ons beperkt tot de twaalf beste ideeën. Vooral de Talentcoach en de Persoonlijk Assistent Leerkrachten (PAL) bleken erg mediageniek. Ook andere ideeën, zoals het InnovatieFonds Onderwijs (InFO) en het Educatief Partnerschap Ouders en School (EPOS), worden in het veld serieus genomen. Na het onderzoek bleef ik met vier andere DenkTankers achter op de UvA om het eindrapport te schrijven. De kennis en ervaring die ik bij Journalistiek en Nieuwe Media heb opgedaan kwamen goed van pas om de enorme berg informatie zo snel mogelijk tot een vlot leesbaar verhaal te comprimeren.  

Naar een gezondere levensstijl voor jongeren
Ook dit jaar is er weer een uitdagend maatschappelijk thema uitgekozen:‘Naar een gezondere levensstijl voor jongeren’. De kranten staan vol met berichten over overgewicht bij jongeren, drugs en onveilige seks vóór je vijftiende schijnen de normaalste zaak van de wereld te zijn en woorden zoals ‘coma-zuipen’ en ‘Breezerslet’ zijn genomineerd voor de Van Dale. Behoorlijk zorgwekkend, als je het zo stelt. Maar ik weet als geen ander dat een bemoederende waarschuwing van de minister-president hooguit averechts werkt. Hoe groot is het probleem eigenlijk precies, wat zijn de maatschappelijke kosten? En hoe kun je effectief ingrijpen?

Tot 10 mei kun je je inschrijven via de website www.nationale-denktank.nl. Het is dat ik een jaar naar het buitenland ga, anders zou ik het wel weten!"

Inhoudsopgave Forum 8e jaargang, nummer 2

Laatst Gewijzigd: 29-08-2011